Onterechte creditcardbetalingen bij klanten? Dit kan je doen

Onterechte creditcardbetalingen bij klanten? Dit kan je doen
Informatie Financieel

Onterechte creditcardbetalingen bij klanten? Dit kan je doen

Het komt wel eens voor dat er sprake is van een onterechte betaling met een creditcard. De klant ziet dan dat er sprake is een betaling op een afschrift die niet klopt. Het is in dat geval belangrijk om snel te handelen. De beste manier om direct in actie te komen, is contact op te nemen met de aanbieder van de creditcard. Overigens zijn er verschillende situaties die mogelijk tot een onterechte betaling leiden. Ontdek in dit artikel wat eraan te doen valt.

Contact opnemen met creditcardaanbieder

Er is doorgaans een aankoopverzekering gekoppeld aan een creditcard. Dat betekent onder meer dat er sprake is van bescherming tegen misbruik en fraude. Ontdek je bijvoorbeeld dat er onterecht een bedrag is afgeschreven? Dan neem je contact op met de creditcardaanbieder. Indien dan blijkt dat de betaling inderdaad onterecht is geweest, volgt er een terugdraaiing van de afboeking. Je ontvangt het geld dan zo snel mogelijk weer terug op je rekening.

Binnen creditcardmaatschappijen zijn er tal van functies die in dit proces van belang zijn. Er zijn afdelingen die vooral administratieve handelingen verrichten, waarvoor een opleiding Master of Business Administration een uitstekende basis is. Deze opleiding biedt mogelijkheden om op een hoger niveau binnen een creditcardmaatschappij werkzaam te zijn. Er zijn ook tal van juridische aspecten verbonden aan de diensten van een creditcardmaatschappij waar juridisch geschoolde medewerkers voor nodig zijn, zoals in geval van fraudezaken. Er zijn daar bijvoorbeeld medewerkers met een een diploma rechten voor nodig.

Hoe verloopt de terugbetaling?

Indien er sprake is van fraude of misbruik en daar een melding van binnenkomt, neemt de creditcardmaatschappij contact op met het bedrijf waar de onterechte betaling aan is gedaan. Het is vaak al voldoende om even te bellen met de creditcardmaatschappij om een onterechte betaling door te geven. De meeste aanbieders zijn 24/7 telefonisch te bereiken voor het doorgeven van frauduleuze situaties. In andere situaties is het mogelijk om een formulier in te vullen. 

In sommige gevallen is het nodig om bewijs te overleggen om een creditcardbetaling ongedaan te maken. Bijvoorbeeld als er sprake is van een betwiste transactie betreffende een aankoop. In dat geval is het nodig om een aankoopbewijs mee te sturen net als eventuele correspondentie en mailberichten. Indien er met de creditcardaanbieder een conflict ontstaat over een onterechte betaling is het mogelijk om een klacht in te dienen. Indien deze niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, heeft de klant de mogelijkheid om met het klachteninstituut financiële dienstverlening contact op te nemen.